logopedie, stemtraining en coaching

Stem in social media

Als je je tegenwoordig een beetje op social media begeeft, kom je er niet meer omheen: allerhande mensen maken vlog’s over hun leven, video’s over de beste methode om je bedrijf nog beter te runnen of om je make-up zo goed mogelijk op te doen of podcasts met de leukste colleges of verhalen. Er wordt volop gebruik gemaakt van de stem! 

Voor mij een prachtige poel om inspiratie op te doen en waarin ik me uren met stemmen kan vermaken. Verschillende manieren van vertellen en spreken komen voorbij en dan blijkt ook dat een verhaal vertellen helemaal niet zo makkelijk is. Zo vervallen er mensen regelmatig in de volgende valkuilen:

  1. De saaie zinsmelodie
    Dan heb je een heel mooi verhaal en vertel je elke zin met dezelfde melodie, in precies hetzelfde tempo, met de hele tijd precies hetzelfde volume.
    Grote kans dat een deel van de kijkers of de luisteraars al niet meer oplet. Zonde! Want misschien is de inhoud wel heel erg leuk, bijzonder of nuttig.
    Als je alles volgens een vaste lijn vertelt klinkt alles even (on)belangrijk.
    Wissel af in melodie zoals je dat ook zou doen als je een verhaal aan je vrienden vertelt.
    Laat pauzes vallen na een belangrijke mededeling of benadruk met volume een kernwoord in een zin.

  2. Het krakende einde
    Het wegkraken aan het einde van de zin. Lekker Amerikaans, maar over het algemeen slecht voor het overbrengen van je verhaal. Bijvoorbeeld:
    “Natuurlijk is het heel erg belangrijk dat je eerst goed je ogen schoonmaakt voordat je kraak, piep kraak krrr kras…. “ 
    Huh? Voordat wat? Ook daar gaat je boodschap. Misschien was het wel ongelooflijk belangrijk!
    Om de zogenaamde wegstervende “vocal fry” te voorkomen, is het belangrijk dat je nog een beetje adem en volume aan het einde van je zin gebruikt. Denk niet dat je al klaar was met je verhaal, dat ben je pas bij de punt en dus moet je stem tot het einde hoorbaar zijn. 

  3. Veel slikken tussendoor of andere ticks
    Het is echt wel lastig om een tijdlang achter elkaar te vertellen en een opname van drie minuten lijkt wel een eeuwigheid te duren als je de hele tijd aan het praten bent. Niet zo vreemd dat je de drang krijgt om te slikken tussendoor of even de keel wil schrapen.
    In een enkel geval wordt de schraap of slik iets wat voor of na elke zin terugkomt. Het kan dan flink afleiden van je verhaal.
    Zorg dat je vooraf voldoende gedronken hebt, dat de lucht om je heen niet te koud of te droog is en dat je niet te lang op één zin spreekt. Kijk zelf eens terug of laat een ander terugkijken en beoordelen of er geen gekke afleidende gewoontes te zien zijn.

  4. Het duurt te lang 
    Natuurlijk is wat jij te vertellen hebt ontzettend belangrijk! Iedereen moet het weten en soms is een beetje extra uitleg echt wel nodig, maar...luisteren is ook ontzettend vermoeiend.
    Dus als je geen ondertiteling gebruikt of hippe animaties of beelden invoegt, dan kan een verhaal erg saai worden. Ingewikkelde uitleggen en langdradige verhalen komen niet goed aan. Ondersteun je verhaal met sprekende voorbeelden, knip het in korte pakkende delen en maak het vooral niet te lang!

  5. Kies je doelgroep
    Soms zie ik dat onderwerpen en stemgebruik/spreekstijl totaal niet bij elkaar passen. Zo kan een stem klinken alsof er een groep kinderen wordt aangesproken, terwijl het  onderwerp over nuttige tips bij een belastingaangifte gaat. Of juist andersom: dat iemand een groep jongeren wil inspireren, maar je door het vakjargon de boodschap niet meer begrijpt. Zonde! Weet wie je aan wilt spreken en weet welke stem en welk taalgebruik daar bij past.

    Best veel dingen om aan te denken. Misschien ook wel de reden waarom ik het zelf nog niet heb aangedurft om iets op te nemen, maar lekker van de zijlijn meekijk :D.
    Meer stemtips nodig? Kijk ook bij de andere verhalen of neem gerust contact op!
    Veel vlogplezier!

©stemoptimaal

06 24922289

alet@stemoptimaal.nl